نخستین المپیک بازیهای فکری دانشجویان ایران (جهش کاپ) با حمایت «اسکیپ زوم» در قالب بوت کمپ سه روزه در آذر ماه 1403 برگزار میشود. این رویداد در 2 بخش رقابتی و غیررقابتی برگزار شده و به دانشجویانی که در هر یک از بخشهای ذکر شده رتبه اول تا سوم را کسب کنند، جوایزی اهدا خواهد شد.
فهرست مطالب
در ادامه، زمان و نحوه برگزاری این رویداد به همراه نحوه ثبتنام و ارسال آثار، بخشهای رویداد و همچنین جوایز تشریح خواهد شد.
زمانبندی
- مهلت ثبتنام در جشنواره و بارگذاری آثار: تا 25 آبان 1403 (تمدید شد)
- داوری اولیه: تا پایان آبان 1403
- مهلت ارسال اصل بازی رومیزی ساخته شده ویژه منتخبین بخش بازی رومیزی فیزیکی: 25 آبان 1403
- دعوت از منتخبین و برگزاری بوتکمپ: آذر 1403
- مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان: روز آخر بوتکمپ
بخشهای رویداد
- بخش رقابتی طراحی بازی (در 4 حالت: فردی، گروهی، کانون بازی و یا انجمن علمی بازی)
- بخش غیر رقابتی
در بخش رقابتی، دانشـجویان میتواننـد با توجه بـه موضوعات مورد نظـر رویداد، به صـورت فردی یا گروهی و یـا همچنین در قالـب کانـون بـازی و یا انجمـن علمی بازی، در بخـش رقابتی طراحی بازی رویداد شـرکت کننـد. دانشـجویان میتوانند برای شـرکت در ایـن بخش، از طریق سـامانه جشـنواره اقدام به ثبتنام و ارسـال آثـار خود نمایند. همچنیـن محدودیتی جهت تعداد آثار ارسـالی به رویداد وجود ندارد.
بخـش رقابتـی طراحـی بـازی معطـوف به سـه محـور زیر است:
- بـازی رومیـزی (فیزیکی یـا دیجیتـال)
- اتاق فـرار (فیزیکـی یـا دیجیتال)
- بـازی محیطـی جغرافیـای دانشگاهـی
داوری ایـن بخـش قبـل از اجـرای بوت کمـپ رویـداد انجام میشـود و از شـرکت کنندگان برتـر جهـت شـرکت در بوت کمپ 3 روزه رویداد دعوت خواهد شـد.
در بخش غیررقابتی نیز، یک بـازی محیطـی ویـژه مدعوین رویداد طراحی شـده اسـت که حاضران میتوانند در حاشـیهی حضور خـود در بوت کمپ و کشـف نشـانهها و تکمیل پازل طراحی شـده با اسـتفاده از نمادهای مخفی در محیط کمپ، معمای بازی محیطی را حل کـرده و جایزه ویژه این بخش را دریافت نمایند.
طراحی اتاق فرار برای المپیک بازیهای فکری
طراحـی ایـن بخـش باید صحیح، بی نقـص، جذاب و با کیفیت و پیاده سـازی متناسـب با فضـای بازی به همراه داشـتن دید هنرمندانـه و خالق در طراحـی مفهومـی اجـزای مختلـف دیداری بازی باشـد. توجه بـه هویت ایرانی-اسلامی در کنار خلق داسـتان نوآورانـه، اثرگـذار بـه همراه اسـتفاده از تکنیکهای مناسـب و جذاب برای روایت داسـتان در طول بـازی و موثر در ارتقـاء فرهـنگ جامعه بـر 4 محور موضوعات اعلامی رویداد، ضروری اسـت. شرکتکنندگان این بخش میبایسـت سـناریو کامل بازی، معماها، نقشـه محیط و هرگونه مستندات تصویری جهت درک بهتر و همچنین یک ویدئو با توضیح کامل از نحوه اجرای بازی را در سـامانه ثبتنام بارگذاری نمایند.
این بخش نیز در 2 قالب اتاق فرار دیجیتال و اتاق فرار فیزیکی واقعی برگزار میشود.
جزئیات داوری
چگونگـی انتقـال پیـام بازی به واسـطه طراحی سـناریو و جزییات آن اسـت. این مهـم در خصوص بازی طراحی شـده با تکمیل فرمهای ثبتنام در سـامانه همراه با ارائه تصاویر اولیه بازی و هر مسـتندی که بازی را بهتر به تصویر کشـیده و مخاطب را به درک بهتری برسـاند، تحقق مییابد.
شـرکت در بخش طراحی بازی به صورت فردی و گروهی امکانپذیر اسـت. همچنین دانشـجویان میتوانند کانون و یا انجمن علمیبازی در دانشـگاه خود تشـکیل داده و در قالب تشـکلهای دانشـجویی در رویداد شـرکت نمایند. حضور در قالب کانون یا انجمن علمی بازی دارای امتیازات ویژه اسـت.
شیوه اجرای رویداد و بوت کمپ 3 روزه
دانشـجویان بـرای شـرکت در ایـن رویـداد میتواننـد بصـورت فردی یـا گروهی و همچنیـن در قالب کانـون بازی و یـا انجمن علمـی بـازی در ایـن رویداد شـرکت کنند. علاقهمندان میبایسـت در یکی از بخشهای رقابتی طراحی بازی بـرای دبیرخانه جشـنواره در مهلت مقرر اثر ارسـال کنند و از میان شرکتکنندگان در بخشهای مختلف طراحی بازی، تعدادی منتخب بر اسـاس امتیازات کسـب کرده، به بوت کمپ ملی رویداد دعوت خواهند شد.
بوت کمپ مذکور، مرحله دوم و حضوری رویداد است. در این بوت کمپ سه روزه مجموعه لیگهای رقابتی برای دانشجویان طراحی شـده اسـت. از جمله این موارد میتوان به لیگ رقابتی بازیهای رومیزی، پانتومیم و بازیهای نقش آفرینی اشـاره کـرد. همچنیـن 30 سـاعت آمـوزش مهارتی در حـوزه طراحی بـازی، بازیوارسـازی و… صـورت خواهد پذیرفت. شـایان ذکر اسـت برای شرکتکنندگان بوت کمپ، بازی محیطی نیز در کنار سایر رویدادها تدارک دیده شده است.
راههای ارتباطی
دبیرخانـه مرکزی: تهران – شـهرک قدس- میـدان صنعت- بلوار خوردین- چهـارراه هرمزان-نبش خیابـان پیروزان جنوبی- ساختمان وزارت علوم – معاونت فرهنگی و اجتماعی – اداره کل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی
دبیرخانه اجرایی: تهران، خیابان انقلاب، چهارراه ولیعصر(عج)، کوچه بلوار، پلاک 4 طبقه 4 ، جهاد دانشگاهی هنر
شماره تماس 09359596453
پشتیبانی آنلاین: آیدی dabirxane@ در پیامرسان بله و تلگرام
سوالات متداول
- آیا در رویداد جهش کاپ فقط میتوانم اتاق فرار طراحی کنم؟
خیر. این رویداد در دو بخش رقابتی و غیررقابتی برگزار میشود. بخش رقابتی شامل 3 محور است: طراحی اتاق فرار، طراحی بازی رومیزی و طراحی بازی محیطی دانشگاهی است. شما میتوانید در هر کدام از بخشهای انتخابی موردعلاقهتان شرکت کنید.
- چگونه باید در این المپیک شرکت کنم؟
تا 25 آبان 1403 فرصت دارید با مراجعه به درگاه Jcup.farnama.net آثار و طرحهای خود را بارگذاری کنید.
- برای شرکت در این رویداد حتما باید دانشجو باشم؟
بله. کافیست دانشجوی یکی از مقاطع کاردانی تا دکتری باشید.
- آیا محدودیتی در تعداد آثار ارسالی برای بخش داوری وجود دارد؟
خیر. محدودیتی در تعداد آثار ارسالی وجود ندارد.
- محورهای رویداد جهش کاپ برای طراحی بازی فکری چیست؟
پیشنهاد میکنیم فایل دانلودی موجود در انتهای صفحه را مطالعه کنید.
- بوت کمپ 3 روزه چیست؟
در صورتی که طرح یا طرحهای ارسالی شما از سوی داوران مورد پذیرش اولیه قرار گیرد، به یک بوت کمپ حضوری 3 روزه (در آذر ماه 1403) دعوت خواهید شد. این بوت کمپ شامل سه روز اسکان، حمایت و راهنمایی طراحی بازی و همچنین رقابت و بازی بین شرکتکنندگان است.
- برنده نهایی چه زمانی اعلام میشود؟
در آخرین روز بوت کمپ برندگان (رتبههای اول تا سوم) در هر بخش معرفی شده و اهدای جوایز صورت میگیرد.
جهت مشاهده جزئیات برگزاری رویداد، فایل زیر را دانلود کنید:
نظری ثبت نشده است