اگه اهل ژانر وحشت هستید و حسابی از موضوعاتی که باعث ترس خیلی زیاد میشن خوشتون میاد، احتمالا بارها شده که بخواین وارد یه خونۀ جنزده بشید. بیشتر اوقات خونههایی که ادعا میشه تسخیر شدن یا اصطلاحا «جنزده» نامیده میشن، دروغ از آب درمیان! جالبه بدونید که یه محیط سرگرمکننده با عنوان «خانه وحشت»، «هانتد هاوس» (Haunted House)، «خانه جنزده»، «هانت هاوس»، «خانه تسخیرشده»، «خانه متروکه»، «اتاق وحشت» یا «پنیکروم» وجود داره که دقیقا حالوهوای یه خونۀ تسخیرشده رو به آدمها منتقل میکنه. اتاقهای وحشت اصلا شبیه به اسکیپ روم یا اتاق فرار نیستن و تفاوتهای مهمی با هم دارن. مهمترین تفاوت هانت هاوس با اتاق فرار اینه که توی هانتهاوس خبری از حل معما نیست.
به زبون سادهتر، اتاقهای وحشت، پلیر نمیخوان؛ بلکه به چند تا ماجراجوی بیباک و دلوجیگردار نیاز دارن که به قلب طلسمهای چند صد ساله برن و یه خونه رو از شر اجنه یا ارواح خلاص کنن. مدیرهای اتاقوحشتهای سرتاسر جهان، تلاش میکنن تا آدمها رو با آوردن به این محیط، تا سرحد مرگ بترسونن. البته، این اتاقها با اینکه معما واسه حل کردن ندارن، اما یه سری بازی و مرحله دارن که حتما باید بازیکنها انجامشون بِدن وگرنه… . برای آشنایی بیشتر با این بازی ترسناک که شبیه هیچ بازی دیگهای نیست با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید!
فهرست مطالب
- هانتد هاوس چیه؟
- تاریخچۀ خانه وحشت
- بازی هانتد هاوس چهجوری شروع میشه؟
- تفاوت هانتد هاوس با اتاق فرار و تونل وحشت
- 1. نبود معما توی هانتد هاوس و تونل وحشت
- 2. کوتاهتر بودن زمان بازی
- 3. بزرگتر بودن مپ
- 4. تحرک و جنبوجوش بیشتر توی اتاق فرار
- 5. پلیر؛ قهرمان بلامنازع haunted house!
- 6. تفاوت تمرکز بازی توی اتاق فرار با هانتد هاوس و تونل وحشت
- 7. فصلی بودن هانت هاوس
- بزرگترین محدودیت اتاق وحشت!
- آشنایی با تکنیکها و ترفندها
- استفاده از اکتور یا همان بازیگر
- استفاده از جلوههای ویژه
- کمک گرفتن از توهم مصنوعی
- طراحی چالشهای هیجانانگیز
- استفاده از تم، تزیینات مپ و موضوعات ترسناک
- کسانی که نمیتونن خانه وحشت برن!
- در هانتد هاوس با ارواح و اجنه همخانه شوید!
- اُوردوز با آدرنالین با تجربۀ هانت هاوسهای ایران!
هانتد هاوس چیه؟
هانتد هاوس (Haunted House) یا خونۀ وحشت یه سرگرمی ترسناک محسوب میشه که باید توی این بازی، پلیرها وارد یهجایی شبیه به خونۀ جنزده بشن و بعداز گذشتن از همۀ اتاقها و فضاها، از اونجا بیرون بیان. معمولا برای اینکه جذابیت بازی بیشتر بشه، واسۀ پلیرها یه سری ماموریتهای کوچیکی هم تعیین میشه تا بازی منحصرا با ترس خالی پیش نره ولی قطعا معمایی برای حل کردن، توی بازی وجود نداره. مثلا به پلیرها گفته میشه که تمام کلیدهایی که توی مپ بازی میبینن رو بردارن چون یکی از اونها برای باز کردن درب خروجی به کارشون میاد.
برای شیرینتر کردن تجربۀ بازیکنها، یه سری اکتور هم توی طول بازی به شکلهای مختلف با پلیرها تعامل برقرار میکنن. طراحان هانت هاوس برای اینکه بازیکنها با همۀ وجودشون حس حضور توی خونۀ ارواح رو داشته باشن، از همۀ ابزارهای دکوراتیو، سمعی و بصری بهنحو احسن استفاده میکنن. هدف پلیرها از تجربۀ این سرگرمی، لذت بردن از ترسیدنه و گیممستر هم تا میتونه توی این راه بهشون کمک میکنه!
تاریخچۀ خانه وحشت
تاریخچۀ خونههای جنزده و متروکه به دوران باستان برمیگرده؛ جایی که مردم به روح، جن و موجودات مرموز و ماورایی اعتقاد واقعی داشتن. اولین خونه تسخیرشدهای که بهعنوان جاذبه شناخته شد، خونۀ «اورتون و اسپونر» بود که توی سال 1915 توی انگلستان افتتاح شد. بعداز اون صنعت خونههای وحشت توی دهۀ 70 توی آمریکا ظهور کرد و اتاقهای تسخیرشده تجاری کمکم شکل گرفتن. اتاقهای وحشت امروزی معمولا با نورپردازی، طراحی دکور وحشتناک و سیستمهای صوتی قدرتمندی ساخته میشن. در کنار این تجهیزات پیشرفته، از اکتورهای حرفهای هم برای ظاهر شدن در نقش اجنه، ارواح و موجودات ماوراءالطبیعی کمک میگیرن تا شدت و حدت ترس بین شرکتکنندهها بیشتر بشه.
بازی هانتد هاوس چهجوری شروع میشه؟
هانت هاوس، شبیه به بازیهای اتاق فرار با یه گروه که چند تا عضو داره شروع میشه البته که تنهایی هم میشه انجامش داد ولی خوب دیگه اون لذت گروهی بازی کردن رو نداره. اعضای این گروه وارد یه اتاق یا خونه جنزده یا وحشتناک میشن که هر کدومشون یه تم، سناریو و اسم خاص دارن. مثلا «قلعه خونآشام»، «خونه جنی»، «آزمایشگاه دانشمند دیوانه» یا «عمارت جنزده ویکتوریا» ازجمله اسمهایی هستن که روی اتاقهای وحشت میذارن.
بازی کردن توی چنین اتاقها یا خونههایی فقط یه پیام مشخص داره، اون هم اینه که شما به ترس زیاد اعتیاد دارید؛ مثل اوقاتی که توی خونه تنهایید و خُماری تماشای فیلم ترسناک به جونتون میفته!
تفاوت هانتد هاوس با اتاق فرار و تونل وحشت
شاید اگه به یکی از دوستهاتون بگید که میخواید به یه «اتاق وحشت» برید، فکر کنه منظورتون یه اتاق فرار با ژانر دلهرهآوره که سناریوش توی یه خونه جنزده اتفاق میفته. هانت هاوس یا اتاق وحشت، اتاق فرار نیست؛ حتی تونل وحشت هم نیست! بهطور کلی، هانت هاوس و تونل وحشت روی ترس تمرکز دارن، درصورتیکه تمرکز اصلی اتاق فرار روی حل معماست. شباهت اسمی این بازیها خیلی اوقات باعث گیج شدن آدمها میشه، اما تفاوتهای مهمی با همدیگه دارن که بهتره در موردشون بدونید.
نام اصلی بازی | اسامی دیگر |
هانتد هاوس | هانت هاوس، خانه وحشت، اتاق وحشت، خانه تسخیرشده، خانه جنزده، خانه متروکه و پنیکروم |
اتاق فرار | اسکیپ روم |
تونل وحشت | سافاری وحشت |
بهعقیدۀ طرفدارهای پروپاقرص خانه وحشت، این سرگرمی یا بازی [یا هر کتگوری خاصی که میشه براش در نظر گرفت]، باحالتر از اتاق فراره. اما چرا طرفدارهای هانت هاوس چنین نظری رو دارن؟ توی ادامه، به چند تا دلیلی اشاره میکنیم که مهمترین فرق هانت هاوس و اتاق فرار محسوب میشن و برای همین توی نظر بعضیها اون رو نسبت به اتاق فرار بهتر و جذابتر کردن.
شاید دوست داشته باشید:
1. نبود معما توی هانتد هاوس و تونل وحشت
یکی از مهمترین فرقهای اتاق فرار با هانت هاوس و سافاری وحشت اینه که توی خانه تسخیرشده و تونل وحشت معمایی برای حل کردن وجود نداره و فقط باید مسیر مشخصشده توسط بازیکن طی بشه. ممکنه که توی هانت هاوس از پلیرها خواسته بشه که مثلا هر سکه یا کلیدی رو بردارن که توی مپ بازی دیدن و با خودشون از بازی بیرون بیارن. طرفداران خانۀ متروکه یکی از برتریهای این سرگرمی نسبت به اتاق فرار رو نداشتن چالش و درگیریهای فکری توی طول بازی میدونن. ناگفته نَمونه که هانت هاوسها معمولا بدون چالش نیستند و برای تزریق لذت بیشتر و مهیج کردن بازی، پلیرها باید تکاپوی خاصی داشته باشن ولی با این تفاوت که این چالشها فکری نیستند و نیاز به دقت و تمرکز زیادی ندارن.
2. کوتاهتر بودن زمان بازی
یکی از مهمترین تفاوتهای اتاق فرار با خانه وحشت اینه که زمان بازی هانتد هاوس کمتر از اتاق فراره. بهطور میانگین تایم بازی خانۀ متروکه کمتر از 60 دقیقهست درصورتیکه تایم بازی اتاق فرار معمولا از یه ساعت بیشتره. از نظر زمانی، تونل وحشت با چیزی حدود 10 تا 15 دقیقه، کوتاهترین تایم بازی رو بین این سه گزینه داره. دوستداران هانت هاوس معتقدند اون هیجان و لذتی که میخوان رو توی این بازیها بدون اتلاف وقت و گذاشتن تایم اضافی به دست میارن.
3. بزرگتر بودن مپ
معمولا زمین بازی هانتدهاوسها بزرگتر از اتاق فرارهای معمولیه. شاید بتونیم دلیل این مورد رو نبود مکث اضافی برای حل معما توی این بازی بدونیم. توی سرگرمی پنیک روم، پلیرها بدون داشتن توقف زیاد برای فکر کردن و حل معماها، با سرعت بیشتری مسیر مشخصشده رو طی میکنن. به همین خاطر برای پُر کردن تایم بازی نیازه که طول معابر و خطسیر بازی طولانیتر از اتاق فرار باشه که این نیاز معمولا با بزرگتر شدن مپ بازی برطرف میشه.
4. تحرک و جنبوجوش بیشتر توی اتاق فرار
خونههای خالی از سکنه و متروکه و تونلهای وحشت، همیشه یه سکوت مرموز دارن و همهچیز توی اونها فریز شده. انگار صدها ساله که کسی وارد این خونهها یا عمارتها نشده و حالا شما اولین افرادی هستید که جرئت ورود به این مکان رو پیدا کردید. در عوض، اتاقهای فرار از همون اول با هیجان، فعالیت زیاد و پیدا کردن سرنخ شروع میشن.
لیست ترسناکترین اسکیپرومهای ایران اینجاست:
.
5. پلیر؛ قهرمان بلامنازع haunted house!
خونههای خالی از سکنه و جنزده، معمولا هیچ قهرمانی ندارن و تکوتنها برای قرنها به فراموشی سپرده میشن. البته، به شرط اینکه یه قهرمان نیاد و در برابر طلسمهایی مقاومت کنه که این خونه یا اتاق رو تسخیر کردن. یهجورهایی شبیه به اد (Ed) و جودی (Judy) توی مجموعههای کنجورینگ (Conjuring) که به داد خونههای تسخیرشده و خانوادههای جنزدهشون میرسیدن.
توی یه خانه وحشت، بازیکن باید از دل دالانهای تنگ و اتاقهای تاریک عبور کنه، وارد بازیهای هیجانانگیز بشه، برای برنده شدن حتی سکه جمع کنه و حواسش باشه که گیر موجودات بیرحم نیفته. بااینحال، اون فاز فرار کردن توی اتاقهای فرار که پلیر دائما میخواد از دست اسلشرها یا کاراکترهای خونخوار قسر در بره، توی اتاقهای وحشت کمرنگ میشه.
6. تفاوت تمرکز بازی توی اتاق فرار با هانتد هاوس و تونل وحشت
تحمل اون حجم از ترس توی خونههای اجنه یا پُر از موجودات ترسناک کار هرکسی نیست. اتاقهای فرار ژانر و سبکهای مختلفی دارن که لزوما شامل تمهای رعبآور یا ژانر ترسناک نمیشن. اتاق فرارهای زیادی وجود دارن که تمهای فانتزی یا حتی کمدی دارن و میخوان با معماهاشون، هوش پلیرها رو به چالش بکشن. اما تونلها و اتاقهای وحشت همانطور که از اسمشون مشخصه تمرکزشون فقط روی خوف و ترس پلیرهاست و از بیخوبُن ترسناک هستن چون ماهیتشون همینه!
دیگه اون دوره گذشته که یه بازیگر با ماسکی که روی صورتشه، از پشت پرده بیرون بپره و با این کارش باعث ترس پلیر بشه. اتاقهای وحشت اونقدر برنامهریزیشده و نامحسوس ترس رو به دل بازیکنها میندازن که ترشح شدن قطرهقطره آدرنالین رو توی رگهاشون احساس کنن! البته نباید از این موضوع غافل شد که توی هانتدهوسها بهخاطر اینکه معمایی وجود نداره که پلیرها بخوان روش متمرکز بشن، تمام هوش و حواسشون به ترس بازی منعطف میشه و ناخودآگاه دوز ترس بالا میره.
7. فصلی بودن هانت هاوس
طرفدارهای اتاق وحشت توی روزهای بهخصوصی از سال مثل «هالووین»، «شب پرژ» یا «چهارشنبهسوری» خیلی بیشتر میشن. انگار افراد توی این روزها دوست دارن تجربۀ متفاوتی داشته باشن که توی طول سال کمتر مُحتمله. فراموش نکنید که یه سرگرمی خوب، خلاقانه و واقعا ترسناک برای این روزهای سال کم پیدا میشه. حتی اتاقهای فرار با ژانر ترسناک هم بیشتر همراه با چالشهای فکری و حل معما هستن و ترس و هیجان خالص و ناب ندارن.
ناگفته نمونه که این ویژگی توی هانت هاوسهای اروپا و آمریکا خیلی پررنگتره و طرفدارهای این سرگرمی معمولا توی طول سال نمیتونن از این بازی لذت ببرن. اونها باید صبر کنن تا ماه اکتبر [ماهی که سیویکمین روزش متعلق به جشن هالووینه] از راه برسه و بساط لذت بردن از ترس و وحشت پهن بشه. از طرفی، اگه یه شباهت بین تونل وحشت و اتاق فرار باشه، همینه که همیشه در دسترس هستن و هر لحظهای که بخواین، میتونید از هیجانی که بهتون هدیه میدن، نهایت لذت رو ببرید!
اتاق فرار | هانت هاوس | تونل وحشت | |
معما | دارد | ندارد | ندارد |
نیاز به دقت و تمرکز | دارد | کمی | ندارد |
تایم بازی | بیشتر از 60 دقیقه | کمتر از 60 دقیقه | 10 تا 15 دقیقه |
اندازۀ مپ | متنوع | بزرگ | متوسط (طولی) |
اکتور | دارد | دارد | دارد |
ژانر | متنوع | ترسناک و هیجانی | ترسناک و هیجانی |
بزرگترین محدودیت اتاق وحشت!
همونطور که گفته شد هانتدهاوسها معمولا توی یه فصلهای خاصی از سال رونق دارن. عمدتا وقتی که جشن هالووین برگزار میشه، فضا و فرصت بهتری برای زَهرهتَرَک کردن مردم به دست میارن و این «فصلی بودن» بهعنوان بزرگترین محدودیت هانت هاوسها به حساب میاد. جالبه بدونید که اتاق وحشت توی بعضی از کشورها بهعنوان یه رسم و سنت خاص، توی روزهای برپایی مراسم هالووین پذیرفته شده و مردم واقعا به ترس توی خانههای تسخیرشده اعتیاد پیدا کردن. البته، ناگفته نَمونه که بعضی از انواع هانت هاوسهایی که توی سرتاسر دنیا [مثل کشور ما] فعالیت میکنن این محدودیت زمانی رو ندارن و توی تمام روزهای سال باز هستن و از شرکتکنندهها یا همون پلیرها استقبال میکنن.
آشنایی با تکنیکها و ترفندها
نکتۀ خلاقانهای که توی اتاقهای وحشت وجود داره، بهکار گرفتن یه سری تکنیک و راهکار برای اینه که پلیرها واقعا بهطرز طبیعی و با همۀ وجودشون بترسن. خب، شاید ندونید که «ترس طبیعی» با «ترس مصنوعی» یا همون «ترس ساختگی» از زمین تا آسمون فرق داره و اتاق وحشت، ترس طبیعی رو بهتون هدیه میده.
در ادامه با چند تا از بهترین تکنیکهای اتاق وحشت آشنا میشید و شاید این توضیحات باعث بشن که دلتون برای به دست آوردن تجربۀ haunted house واقعا بلرزه!
استفاده از اکتور یا همان بازیگر
اتاقهای وحشت معمولا یه سری بازیگر یا اکتور (Actor) دارن که لباس و گریمشون حرفهایه و در نقش شبح، زامبی، قاتل، جن یا هر شخصیت دیگه، ظاهر میشن. گاهی این گریمها و لباس پوشیدن اونقدر واقعیه که ممکنه زیرلب یه «بسمالله» واسۀ دور شدن موجود روبهروتون بگید! این بازیگرها اجازه دارن پلیرها رو تعقیب کنن، بدون تاچ کردن بهشون حملهور بشن و حتی باهاشون ارتباط بگیرن؛ دقیقا مثل یه روح که میشه احضارش کرد.
یکی از پلیرها دربارۀ تجربۀ شخصیش از اتاق وحشت توی وبلاگش اینطور نوشته:
«توی آخرین تجربهم از هانت هاوس، واقعا نزدیک بود سکته کنم؛ دستهام یخ زده بودن، میخواستم فریاد بکشم، اما نمیتونستم. خدای من! وقتی درحال برداشتن سکه از کمد لباسها بودم، موجودی رو دیدم که پاهاش واقعا سُم داشت و صورتش خیلی پشمالو بود. با گذشت چند ماه از اون بازی، هنوزم مطمئن نیستم اون موجود یه بازیگر بوده یا یه جن واقعی!»
استفاده از جلوههای ویژه
جلوههای ویژه حرفهای مثل ماشینهای مهشکن، نورپردازی خاص، ایجاد صدای ترسناک مثل صدای رعدوبرق و گریۀ نوزاد، انفجارهای کنترلشده، پاشِش خون، اعضای مصنوعی قطعشدۀ بدن و امثالهم بخشهای مهم یه اتاق وحشت هستن. این جلوههای ویژه باعث میشن تا همهچیز برای داشتن یه فضای مهیج و دلهرهآور فراهم بشه. جلوههای ویژه کمک میکنن پلیر فکر کنه واقعا توی یه دردسر واقعی افتاده و اضطراب بهش امون نده!
کمک گرفتن از توهم مصنوعی
طراحان اتاق وحشت از تکنیک «توهم مصنوعی» برای فریب دادن ذهن پلیرها و ایجاد دلهرۀ شبیهسازیشده توی وجودشون استفاده میکنن. توهم مصنوعی، روشی برای ایجاد یه حس یا تجربهست که با واقعیت همخونی نداره و باعث ایجاد توهم توی طرف مقابل میشه. از نوع شدیدتر این تکنیک برای بازجوییها و شکنجه دادن بعضی از زندانیها هم استفاده میشه و واقعا هم جوابه!
بهعنوان مثال، بعضی از اتاقهای وحشت از اتاقهای گَردون برای ایجاد احساس اینکه دنیا درحال چرخیدنه استفاده میکنن. یا مثلا از آینهها یا نورهای خاصی کمک میگیرن تا این حس توی پلیر به وجود بیاد که انگار توی یه محیط بزرگتر یا خیلیخیلی کوچیک درحال بازی کردن هستن. حالا فکرش رو بکنید که وقتی بخوان با استفاده از توهم مصنوعی، حس کشیده شدن ناخن یه جن ماده روی پوست دستتون رو ایجاد کنن، چه امکانات خوبی دارن!
طراحی چالشهای هیجانانگیز
یه سری اتاق وحشت هستن که توی بازیهاشون از چند تا چالش مهیج استفاده میکنن تا کِیف بازی رو برای پلیرها به غایت برسونن. بهعنوان مثال، توی بعضی از هانتهاوسها، پلیرها باید گوشهوکنار خونه یا عمارت رو خیلی خوب بگردن و هر چی زیورآلات و جواهرات قدیمی هست رو به کمک اعضای گروهشون پیدا کنن.
حالا تصور کنید که بهنحوی با خبر میشن که توی زیرزمین مخوف، مرموز و تاریک این عمارت یه سینهریز قدیمی وجود داره. ممکنه چند تا انگشتر هم توی جاهای مختلف خونه مثل کمد قدیمی لباسها توی اتاقک زیرشیروانی یا کف استخری افتاده باشه که توی حیاطپشتی عمارت هست. تجربۀ پشتسر گذاشتن این چالشها و مواجهه با اتفاقهای ترسناک و موجودات عجیبغریبی که در حین پیدا کردن این جواهرات ممکنه پیش بیاد، واقعا بِکر، خلاقانه و البته وحشتناکه!
استفاده از تم، تزیینات مپ و موضوعات ترسناک
واسۀ اینکه یه اتاق وحشت به معنای واقعی کلمه «وحشتناک» باشه، از تمهای دلهرهآور و مرتبط با ترس و وحشت برای فضاسازی استفاده میشه. بهعنوان مثال، تم یه هانت هاوس باحال و فراموشنشدنی توی همچین فضاهایی اتفاق میفته:
- خونهها و عمارتهای تسخیرشده
- اتاقهای جهنمی
- مزرعههای جنزده و متروکه
- سیرک اشباح
- پارک وحشت
- معابر متروکه
- روستاهای خالی از سکنه
جالبتر اینکه طراحان خلاق اتاق های وحشت برای اضافه کردن پیازداغ این بازی از فیلمها، کتابها، افسانهها، ماجراهای تاریخی و عروسکهای تسخیرشده هم الهام میگیرن. مثلا یکی از اتاقهای وحشت توی دبی با موضوع روبهرو شدن یه گروه گردشگر با یه جن کافر توی یه غار ساخته شده.
کسانی که نمیتونن خانه وحشت برن!
هانتد هاوسها بهخاطر ژانر منحصرا ترسناکشون برای کسانی که بیماری قلبی و عروقی دارن بههیچوجه مناسب نیستن. پلیرها باید حواسشون باشه، توی بعضی از بازیها که از دود (Smoke) استفاده میشه، حضور بیمارهای تنفسی هم ممنوعه. ناگفته پیداست که خانمهای باردار و افرادی که زیر چهارده سال سن دارن هم نمیتونن این سرگرمی رو تجربه کنن. توی این بازی ممکنه چالشهای زیادی برای پلیرها پیش بیاد مثلا مجبور باشن از یه تونل باریک یا از وسط یه گورستون قدیمی رد بشن پس بهتره اونهایی که فوبیاهای خاص دارن هم از امتحان کردن بازی خانه وحشت منصرف بشن.
در هانتد هاوس با ارواح و اجنه همخانه شوید!
«هانتد هاوس» یا «اتاق وحشت» توی ایران یه سرگرمی نوپاست که کمکم داره به لیست تفریحات نسل جوون کشورمون اضافه میشه. عمدهترین فرقهای haunted house با اتاق فرار اینه که اتاق وحشت معما نداره و تایمش هم کوتاهتره. توی این مقاله تلاش شد تا کاربرها با مفهوم کلی و شرایط بازی هانتد هاوس آشنا بشن و برای تجربۀ بازیهای هیجانی و ترسناک یه گزینه به لیست انتخابیشون اضافه بشه.
اُوردوز با آدرنالین با تجربۀ هانت هاوسهای ایران!
بهزودی شما میتونید ازطریق سایت اسکیپ زوم (EscapeZoom) که مرجع معرفی و رزرو سرگرمیهایی چون اتاق فرار، سینما ترس و پنیکروم هست با لیست کامل بازیهای هانت هاوس توی تمام شهرهای ایران آشنا بشید. بدیهیه که ازطریق همین پلتفرم میتونید سانسهای این سرگرمی رو هم برای بازی کردن رزرو کنید. هیجان و دلهرۀ حضور توی یه خونۀ تسخیرشده توسط ارواح، میتونه کمبود آدرنالین توی خونِتون رو جبران کنه!
نظری ثبت نشده است