دنیای تخیل هم مثل دنیای اتاق فرار، پایانی نداره؛ حالا فکر کنید که این دو اگه با هم ترکیب بشن چه خروجی جذابی ازشون درمیاد؟! سِیر توی دنیای خیال، برای همهی افراد بهنوعی لذتبخشه و شاید همین لذت بوده که پاشو به وادی اسکیپ روم باز کرده. شما میتونید توی این صفحه با همهی بازیهای اتاق فرار تخیلی آشنا بشید و هر کدوم رو که خواستید، رزرو کنید.
جهانی بهوسعت پرواز خیال در اتاق فرار تخیلی
این که تو عرصهی اتاق فرار هر روز یه ویژگی و امتیاز جدید اضافه میشه، این تفریح رو نامیرا میکنه. یکی از گزینههایی که توی این مورد خیلی تاثیرگذار بوده، تخیله. طراحان بازی میتونن با کمک گرفتن از این حس بازیهای جدید راهبندازن یا سناریوهای جذابی برای اتاق فرارها در نظر بگیرن که بازیکنها حتی بهش فکر هم نکرده باشن. کلا فرمول توی این بازیها اینه که طراح از اتفاقات و ماجراهایی توی بازی استفاده کنه که رخدادنش توی واقعیت امکان نداشته باشه و تماما از خیالات ذهنیش نشات گرفته باشه.
اتاق فرار تخیلی؛ نقطهی پایان تجربههای تکراری
یکی از مواردی که گاها پلیرها بعد از کسب چند تجربهی بازی، توی یه ژانر، ازش بهعنوان نقطهضعف یاد میکنن، حس «تکراری بودن» روند و جریان بازی توی اتاق فرارهاست. اتاق فرارهایی که تو ژانر تخیلی اجرا میشن معمولا تنوع زیادی دارن و بعضا مثل بازیهای ژانرهای دیگه، حس تجربهی تکراری (بعد از چند بازی)، به بازیکن نمیدن. بازیهای ژانر تخیلی برخیاوقات رنگوبوی علمی هم به خودشون میگیرن و حتی گاها تو قالب «اتاق فرار فانتزی» ظاهر میشن، تا بهاینترتیب خاصبودن بازی برای پلیرها دوبرابر بشه. معمولا بازیکنها بعد از چند تا تجربهی بازی ترسناک و هیجانی، برای امتحانکردن حس جدید و البته خاص به بازیهای ژانر تخیلی رو میارن. تخیل، فیالذات این امکان رو داره که به هر چیزی وسعت ببخشه، شاید برای همینه که میگن: «تو بنبست تکرار، تخیل راه باز میکنه.»
ویژگیهای اتاق فرار تخیلی
- فضاسازی و دکور منحصربهفرد: یکی از ویژگیهای برجستهی اسکیپ روم تخیلی، فضاسازی و دکور خاص اونه که باید طبق داستان بازی، برای اتاق فرار مدنظر ساخته بشه. فضاسازی توی بازی اسکیپ روم، زیرشاخههای زیادی داره و غیر از دکور موارد دیگهای مثل صدا و موسیقی، نورپردازی، بو، دود، مِه و… رو هم شامل میشه. بهطورمثال میشه به اتاق فراری اشاره کرد که داستان اون بهاینصورت باشه که پلیرها از طرف ناسا ماموریت پیدا میکنن که به یه سیارهی ناشناخته برن و علائم حیات رو توی اون سیاره، بررسی کنن. این بازی با توجه به داستانی که براش درنظر گرفته شده، نیاز به فضاسازی ویژه و خاصی داره که باید حسابی براش وقت گذاشته بشه.
- خلاقیت در طراحی سناریو: شاید تو نگاه اول اینطور بهنظر بیاد که بازیهای تخیلی، سناریونویسی بسیار راحتتری نسبت به بازیهای بقیهی ژانرها داشته باشن، ولی درواقع، اینجور نیست. داستانپردازی تو اتاق فرار ژانر تخیلی، با همهی باز بودن دست طراح بازی، حساسیت و دقت بیشتری رو میخواد که در خلال داستان و سناریو، اختلاف یا بهنوعی باگ وجود نداشته باشه. حتما باید به این مورد توجه بشه که سناریو اتاق فرار تخیلی با همهی خیالپردازیهایی که درون خودش داره، میبایست واقعی بهنظر برسه.
- روش خاص هینتدهی: بازی تخیلی با توجه به خاصبودن سناریو و البته فضاسازی، روش هینتدهی متفاوتی رو هم میطلبه و نمیشه مثل بازیهای ژانر ترسناک، بازیکنها رو راهنمایی کرد. مثلا ممکنه تو بازی تخیلی که پلیر توی اون سفر در زمان میکنه، بازیکنها از طریق ربات، راهنمایی دریافت کنن.
- استفاده از اکتورهای متفاوت: شخصیتپردازی و طراحی اکتورها توی بازیهای تخیلی معمولا متفاوت از اتاق فرارهای ژانرهای دیگه هست. توی این بازیها شما با بازیگرهایی روبهرو میشید که شبیه اونها رو توی دنیای واقعی نمیبینید و زاییدهی خیال طراح بازی هستن. مثلا اتاق فراری که توش بازیکنها به سیارهی دیگه سفر میکنن، ممکنه اکتورها موجودات فضایی با هر شکل و هیبتی باشند یا تو یه بازی دیگه اکتور یه انسان با هشت دست و پا باشه.
- تطابق ماهیت معماها با ژانر: معمولا توی بازیهای تخیلی و فانتزی، تلاش میشه تا معما و چالشها با کلیت ژانر بازی همخوانی داشته باشه. البته ناگفته نمونه که طرح معمای غیرواقعی که رنگ خیال داشته باشه، کمی سختتر از ساخت معماهای معمولیست.